D-vitamin

2015-07-17

D-vitamin är ett fettlösligt vitamin. Vitamin D bildas i huden vid solbestrålning, 15 - 30 min om dagen täcker dagsbehovet under sommarhalvåret.

D-vitamin finns även främst i fet fisk och ägg. Mindre mängd i kantareller, svamp, mjölkprodukter och kokosfett.

 

Varför behövs D-vitamin i kroppen?

  • för cellernas tillväxt och nervsystemet,
  • för skelletbildningen (reglerar kalkbalansen i skellet och tänder, motverkar benskördhet och karies)
  • motverkar muskelsvaghet
  • motverkar hjärt- och kärlsjukdomar
  • bra för hår och hud
  • förbättrar upptaget av mineraler i kroppen (kalcium och fosfor i tarmen)
  • bra för fettförbränningen (bättre kalciumupptag)
  • reglerar hormonbalansen (ökad testosteronproduktion, förstärken effekten på dopamin och noradrenalin)
  • är bakteriedödande, moverkar förkylning och influensa 
  • motverkar trötthet och depression
  • bra mot reumatism, akne, eksem och psoriasis
  • motverkar inflammatiner och cancer
  • reglerar immunförsvaret
  • anses kunna hämma tumörtillväxt, utvecklande av MS, Alzheimers, Parkinssons, m.fl.
  • bra mot leverproblem, förstoppning, närynthet
  • förbättrar insulinkänsligheten och minskar risken för diabetes typ 2
  • ger bättre tränigsresultat

Lyssna på överläkare Mats Humble som berättar om D-vitaminets många positiva hälsoeffekter:

 

 

Vilka symtom kan kopplas till D-vitaminbrist?

  • trötthet, smärtor i armar, händer, fötter och ryggslut
  • inflammationer, autoimmuna sjukdomar
  • förkylning, retlighet, depression, led- och muskelvärk, hudsjukdomar, fetma,  lever- och tarmsjukdomar, hjärt- och kärlsjukdomar

 

Varför får man inte i sid tillräckligt med D-vitamin?

 

Under sommarhalvåret får du normalt i dig tillräckligt med D-vitamin genom solen. Försök att så ofta som möjligt gå ut i solen på lunchen. Solen måste stå i ca 45 grader eller mer för att du ska kunna bilda D-vitamin utav solen, då UVB- strålningen som behövs för att bilda D-vitamin annars filtreras bort av atmosfären. Detta innebär att f.o.m. okt - mars kan du i princip inte bilda D-vitamin utav solen. Kroppen lagrar D-vitamin i ca 1 - 3 mån, sammantaget innebär detta att D-vitaminbrist kan förekomma från okt/nov - mar/apr om du inte får i dig tillräckligt med D-vitamin genom kosten eller genom tillskott.

Det är väldigt lite D-vitamin vi får i oss via kosten jämfört med vad solen ger:

  • 1/2 tim i solen under sommarhalvåret ger ca 10 000 - 20 000 IE för en ljushudad person
  • 100 g lax eller 500 g kantareller ger ca 500 I.E!

 

Hur mycket D-vitamin behöver vi inta i form av kosttillskott?

I Sverige rekommenderas följande:

RDI: vuxna, småbarn, gravida och ammande=400 IE; äldre=800 IE

ODI: 400 - 600 IE

Terapeutisk dosering: 400 - 2800 IE

 

 

Nya rön har visat att vi behöver mer D-vitamin än de nu gällande RDI-värdena. Exempelvis USA och Kanada har fördubblat sina rekommendationer. Med tanke på att vi exponeras med flera tusen I.E (10 000 - 20 000 IE) under sommarhalvåret kan vi nog ta större tillskott än vad de nordiska näringsrekommendationerna föreslår under vinterhalvåret.

 

Jag tar 10 000 IE/dag under vinterhalvåret för att förebygga sjukdomar och halva dosen under sommarhalvåret.

 

Hoppas du fick lite inspiration till att börja komplettera din kost med extra D-vitamin, inte minst om du redan lider av ovannämnda sjukdomar.

 

 

Don't worry, be healthy!

Adriana Konya

070 55 87 109

 

 

 

 

​​

 

 

 

 

 

Antal kommentarer: 2

2014-11-07 21:29:35 - Eva Wickman, E-postadressen är dold

om man omvandlar det,hur många tabl om dagen ocg vilken styrka?

2014-11-13 18:06:37

Läs på dina burkar och se hur många IE en kapsel innehåller, sedan kan du bestämma själv hur många IE/dag du vill ha. Viktigt att inta magnesium och K2 vitamin när man konsumerar D-vitamin i terapeutiska doser. (heart)
Namn:
E-postadress:
Hemsideadress:
Meddelande:
:) :( :D ;) :| :P |-) (inlove) :O ;( :@ 8-) :S (flower) (heart) (star)