FISKOLJA

2014-10-07

Brist på omega-3-fettsyror är vetenskapligt kopplat till en rad moderna mentala sjukdomar och problem: depression, dåligt minne,låg intelligens, inlärningssvårigheter, dyslexi, dampskador, schizofreni, senilitet, alzheimer, dålig syn, retlighet, fientligt beteende, uppmärksamhetsproblem, koncentrationssvårigheter, aggression, våldsamhet, självmord.

Hur bidrar fiskoljan till smartare, gladare hjärnceller?

Riklig tillgång på fiskolja kan neutralisera de fria radikalerna som förstör hjärnceller, minska immunreaktioner som utlöser inflammationer som är skadliga för cellerna, ändra beteendet hos signalsubstanser och påverka hjärncellernas egen grundläggande fysiska struktur.

En receptor som sitter i ett cellmembran som är fullt av stelt fett är en död eller stum receptor. Den kan inte uppfatta eller vidarebefordra någonting. Det är något att minnas nästa gång du står i begrepp att göra cellmembranen stelare genom att äta smör, pommess frites, hamburgare, chips, fet milkshake...

Omega-3-fett är det mest lättflytande fettet och behövs för att hålla cellmembranen mjuka och flexibla. Animaliskt fett gör membranen hårda och stela.

Det finns bevis för att fiskoljan hjälper till att reglera nivån av serotonin, en signalsubstans som är känd för sina "må bra"- egenskaper. Deprimerade, självmordsbenägna, impulsiva och våldsamma personer har ofta låga serotoninnivåer.

En annan positiv effekt som omega-3 kan ha på hjärnan är att det bekämpar inflammation i hjärnans blodkärl och celler, som är ofta boven i dramat i samband med skador på hjärnvävnad och -funktion, vilket kan leda till stroke och till och med alzheimer. Ju mer dåligt omega-6-fett (från majsolja, tistelolja, solrosolja) man äter, desto mer omega-3 behövs för att hålla de skadliga inflammationerna i schack.

Det viktigaste av allt: DET ÄR INTE BARA FRÅGA OM HUR MYCKET OMEGA-3-FETT DU ÄTER, UTAN HUR MYCKET DU ÄTER I FÖRHÅLLANDE TILL MÄNGDEN OMEGA-6-FETT DU KONSUMERAR.

Japanerna äter t.ex. lika mycket omega-6-fett som vi, men de äter också trettio gånger mer omega-3-fett.

Den viktigaste typen av fett för hjärnan är omega-3, som består av två specifika fettsyror: 

♥ DHA - kungen bland hjärnans fettsyror. Den utgör hälften av allt fett som finns i hjärnans cellmembran. Vuxna - inte spädbarn - kan omvandla en kortkädjad fettsyra som kallas alfalinolensyra(LNA) till DHA. LNA finns i gröna bladgrönsaker, linfrö och linfröolja, rapsolja och valnötter, paranötter, havsväxter och alger. Men det är omöjligt för kroppen att tillverka så mycket DHA som hjärnan behöver. Vi måste kontinuerligt förse hjärnan med färdig DHA genom att äta omega-3-rik fisk: makrill, sardiner, sill, ansjovis, sik, tonfisk, lax...

♥ EPA - har blodreglerande egenskaper och är även viktig för hjärnan. Brist kan leda till mentala problem. EPA kan också omvandlas till DHA o kroppen.

"Att ta kosttillskott med DHA före ett examensprov är helt rimligt", säger Barbara Levine, näringsexpert vid New York Hospital-Cornell Medical Center. Hon rekommmenderar också DHA-tilskott för gravida och ammande kvinnor och tar själv 200 mg DHA om dagen.

 

Vetenskapliga data:

Japanerna äter ungefär 63 kg fisk per person och år och har endast 0,12% depression.

På Nya Zeeland äter folk bara 11 kg fisk per person och år och frekvensen av depression är 5,8% ( 50 gånger högre än i Japan).

Amerikanerna äter 23 kg fisk per person och år och har en depressionsfrekvens på 3%.

Möjliga medicinska effekter:

◊ blodförtunnande

◊ kärlskyddande

◊ motverkar uppkomsten av blodproppar

◊ sänker blodnivån av triglycerider

◊ sänker blodnivån av skadligt kolesterol

◊ blodtryckssänkande

◊ minskar risken för hjärtinfarkt och slaganfall

◊ lindrar symtomen vid ledgångsreumatism

◊ minskar risken för hudsjukdomar

◊ lindrar migrän

◊ antiinflammatorisk effekt

◊ stimulerar immunförsvaret

◊ förebygger cancer hos djur

◊ förbättrar astma

◊ förebygger njursjukdom

◊ ökar den mentala kapaciteten

 

HUR MYCKET FISK BEHÖVER VI ÄTA? Minst tre portioner fisk i veckan. Annars får man komplettera sin kost med kapslar, fem gram koncentrerad fiskolja per dag är fullt tillräckligt.

 

Källa: "Mat är bästa medicinen" och "Mirakel hjärnan" av Jean Carper

Antal kommentarer: 1

2013-12-12 16:59:21

:):(:(
Namn:
E-postadress:
Hemsideadress:
Meddelande:
:) :( :D ;) :| :P |-) (inlove) :O ;( :@ 8-) :S (flower) (heart) (star)