Andningsövningar

2011-05-29

 

Förra månaden kom jag i kontakt med flera personer som upplever konstant trötthet och då tänkte jag på en viktig sak. Nämligen SYRE!

 

  
Syre är livsnödvändigt. Syre är källan till allt liv och håller kroppen, hjärnan och själen i form. Du kan leva i veckor utan mat och flera dagar utan vätska men bara några minuter utan syre.
 Syre är bränslet till energi i kroppen. I vetenskapliga termer materialet för att ATP (en kemisk substans i cellen som alstrar energi) ska bildas. Utan ATP finns inget liv. Vi bildar närmare 75 kg ATP varje dag!
En miskad eller störd ATP-produktion kan ta sig i uttryck i form av trötthet eller t.o.m. livshotande sjukdomar.
Kroppen är mycket känslig för en minskad ATP-produktion.
Att maximera syretillförseln och ATP-produktionen är vitalt för alla som vill ha bättre hälsa, öka sin energi och maximera sin motståndskraft.
På sanskrit kallas andning för prana eller livsenergi.
Försök att vara stressad samtidigt som du andas lugna djupa andetag. Omöjligt!
Det är inte hur mycket du andas utan hur du andas som räknas. 
 
  
ANDNINGSÖVNINGAR
  
Den huvudsakliga muskeln för andningen är diafragman. Du behöver en inbunden bok för denna övning. Lägg dig ner på en filt på golvet. Placera boken på övre delen av magen så att boken endast snuddar på nedre revben. Försök att ligga så bekvämt och avslappad som möjligt. Fokusera dig på andningen. Ditt mål är nu att lyfta upp boken så mycket som möjligt med hjälp av inandningen. Försök att andas in genom näsan. Försok sedan att sänka boken så mycket som möjligt när du andas ut. Du använder diafragman under inandningen och magmusklerna under utandningen för att pressa ut all luft. 4-6 andningar per minut är lagom takt. Genomför denna övning tills du bemästrar den tillfullo.
 
När du har lärt dig att bukandas kan du börja fokusera på andra övningstekniker:
 

 

1.Andas in, räkna till 4, håll andan och räkna till 16, andas ut, räkna till 8 osv.
Efter hand kan du förlänga andningen exempelvis- andas in räkna till 5, håll andan, räkna till 20, andas ut, räkna till 10. Förhållandet mellan de 3 stegen är 1:4:2 (du håller andan fyra gånger så lång tid som du andades in samt andas ut två gånger så lång tid som du andades in).
Det är viktigt att andas in genom näsan och försöka fylla magen först och sedan fylla på uppåt. Att utföra denna övning 10 ggr morgon och kväll ökar din energi dramatiskt. Detta är en mycket effektiv övning för att syresätta kroppen.
 
 
 
2.En anna bra andningsövning som jag älskar och praktiserar varje dag är 4-7-8 tekniken som Dr. Andrew Weil förklarar i följande video:
 
 

Antal kommentarer: 0

Namn:
E-postadress:
Hemsideadress:
Meddelande:
:) :( :D ;) :| :P |-) (inlove) :O ;( :@ 8-) :S (flower) (heart) (star)